Skip to content

Kundenkät: UniCafes kunder uppskattar vänlig service, personalens produktkännedom samt ett bra pris-kvalitet-förhållande för måltider

Enligt den kundenkät som genomfördes i oktober-november 2024 har nöjdheten ökat både med UniCafes verksamhet i sin helhet och i synnerhet med pris-kvalitet-förhållandet för måltiderna. UniCafe betraktas vara ett pålitligt, yrkeskunnigt och ansvarsfullt företag.

Som UniCafes styrkor lyfte enkäten fram pålitlighet, yrkeskunnighet, ansvarsfullhet och miljövänlighet. När det gäller kundupplevelse var profilering och att vara föregångare i sin tur de faktorer som bedömdes med lägsta betyg.

Även nöjdheten med vänlig kundservice och personalens produktkännedom förblev hög på samma sätt som under de tidigare åren. I fråga om maten ökade nöjdheten gällande alla måltidskomponenter.

Av de adjektiv som skulle kopplas till UniCafe var det i synnerhet förmånlig och mångsidig som kom fram i svaren.

Pålitlighet är en trumf, verksamhetsutvecklingen visar en uppåtgående trend när det gäller nöjdhet

Hela 86 procent av de 3160 personer som svarat på enkäten tyckte att UniCafe är ett pålitligt företag. 52 procent av dem ansåg att hållbarhetsperspektivet påverkar vad man väljer för lunchportion, och 64 procent uppgav sig kunna välja ett vegetariskt alternativ, om det skulle vara mer lockande än en kött- eller fiskrätt.

Totalt 32 procent av de svarandena ansåg att verksamheten vid UniCafes restauranger har utvecklats under det senaste året, medan 17 procent upplevde den ha blivit sämre. Jämfört med den föregående enkäten hade andelen av dem som upplevde den vara sämre halverats och andelen av dem som upplevde den vara bättre nästan fördubblats på två år.

Responsen från kunder styr verksamheten

”Vi är verkligen glada över det mycket höga antalet svarande och våra kunders aktivitet. Förutom den dagliga responsen är den mer omfattande kundenkät som genomförs vartannat år ett viktigt verktyg för oss vid utvecklingen av vår verksamhet. Vi går igenom den respons som vi tar emot med varje verksamhetsställe, och utifrån responsen tar vi fram konkreta utvecklingsåtgärder, som förhoppningsvis märks som en positiv utveckling direkt i våra kunders vardag”, berättar Anne Immonen, direktör för affärsverksamheten vid Ylvas restauranger.

I enkätens öppna respons kom det bland annat fram att en del av UniCafe-restaurangerna avstår från att ha brickor. På grund av den mottagna responsen kommer man på UniCafe Tähkä att testa att duka fram besticken färdigt på borden. På detta sätt försöker man göra serveringen smidigare utan brickor.

Orsaken till att UniCafe gått över till modellen med en tallrik, som man är bekant med på många lunchrestauranger, är att modellen på ett effektivare sätt lär oss att äta utifrån tallriksmodellen och sparar samtidigt på miljön i och med att man vare sig tillverkar eller tvättar brickor. Dessutom kan den tid som frigörs och som tidigare gått åt till brickhanteringen användas effektivare för restaurangens övriga arbeten. I de restauranger som är nya eller renoverade har man i princip inte längre anskaffat brickor.

Syftet med kundenkäten var att kartlägga kundernas nöjdhet med UniCafeerna samt samla in utvecklingsrespons. Undersökningen genomfördes som elektronisk enkät, både via e-post och en allmän länk i oktober-november 2024. Enkäten besvarades av totalt 3160 av UniCafes kunder (2022; 2852, 2019: 1979).

Mer information:

Anne Immonen
direktör för affärsverksamheten
+358 40 512 5008
anne.immonen@ylva.fi