Skip to content

Kundnöjdhetsenkät: UniCafe ses som en pålitlig och ansvarsfull aktör

Kuvassa kaksi UniCafen työntekijää hymyilevät nojatessaan metalliseen tankoon Kaivopihan ravintolassa.

UniCafes kundnöjdhetsenkät gjordes som en elektronisk enkät i november 2022. Enligt enkäten ser kunderna UniCafe som en pålitlig och förmånlig aktör. Kunderna är i synnerhet intresserade av ansvarsfulla alternativ och veganrestauranger.

Av enkätsvaren framgår speciellt att kunderna känner förtroende för UniCafe och upplever restaurangerna som förmånliga. 83 procent av de svarande tycker att UniCafe är en pålitlig aktör och i de öppna svaren nämndes förmånligheten mer än 600 gånger. Andra egenskaper som associeras med UniCafes varumärke är professionalitet (84 % av de svarande) och ansvarsfullhet (82 % av de svarande).

Cirka 60 procent av de svarande kände även till UniCafes ägarföretag Ylva, som också associeras starkt med ansvarsfullhet (mer än 100 omnämnanden i de öppna svaren).

Kunderna uppskattar ansvarsfullhet

Enligt enkätsvaren syns UniCafes ansvarsfullhet i praktiken främst genom att man serverar vegetarisk mat och i valet av råvaror: de svarande är speciellt nöjda med att man har tagit in egenodlade grönsaker på menyn. Kunderna värdesätter också klimatgärningar, som möjligheten att kompensera för de utsläpp som måltiden orsakar samt UniCafes beslut att sluta servera nötkött.

Hela 59 procent av dem som deltog i enkäten anser att ansvarsfullhetsaspekter påverkar deras val av lunch. Speciellt viktigt är att man lyfter fram ansvarsfulla val och att det finns vegetariska alternativ varje dag. Mer än hälften av de svarande säger att de också är intresserade av att besöka veganska restauranger.

”Vi har hört att våra kunder önskar mera vegansk mat, så i slutet av året öppnade vi den helt veganska Myöhä Bar & Café som serverar veganska luncher till studentpris. Vi vill stöda ansvarsfulla matval och därför kommer vi i år också att öka antalet veganska rätter i våra övriga restauranger”, berättar direktören för restaurangverksamheten Anne Immonen.

UniCafe utvecklas utifrån enkätresultaten

Kundnöjdhetsenkäten ger värdefull information om kundernas erfarenheter och åsikter. Av de svarande upplevde 20 procent att UniCafe hade blivit bättre under det senaste året, medan 40 procent upplevde en försämring. Det finns också områden som kan utvecklas: till exempel önskar man större variation på de veganska rätterna och ökad trivsel i restaurangerna.

”Vi fick väldigt många svar på enkäten och vi är väldigt tacksamma gentemot alla som deltog i den. Våra kunder är helt tydligt intresserade av att vara med om att göra UniCafe bättre och vi tar gärna emot feedback, så vi kan utvecklas på det sätt som kunderna önskar. Verksamheten håller fortfarande på att återgå till det normala efter pandemin och vi kommer att utnyttja resultaten av kundnöjdhetsenkäten för att utveckla affärsverksamheten. Tillsammans med de olika restaurangerna ska vi gå igenom responsen som vi har fått och sedan göra upp utvecklingsplaner utifrån detta”, berättar Immonen.

Kundnöjdhetsenkäten gjordes som en elektronisk enkät via e-post och en öppen länk i november 2022. Sammanlagt deltog 2 852 UniCafe-kunder i den.

Se resultat av kundnöjdhetsenkäten här (på Finska): https://www.innolink.fi/case/unicafe-tiedote-2022/

Mera information:

Anne Immonen
direktör för restaurangverksamheten
+358 40 512 5008
anne.immonen@ylva.fi

Kuvassa kaksi UniCafen työntekijää hymyilevät nojatessaan metalliseen tankoon Kaivopihan ravintolassa.